ابرک شلوار‌پوش

روزنوشته‌های سجاد صاحبان‌زند

ابرک شلوار‌پوش

روزنوشته‌های سجاد صاحبان‌زند

دریای خرز ما را نابود نکنید

دوستی که چند زمانی را در یکی از کشورهای غربی زندگی کرده بود، نکته جالبی را در مورد ایران می‌گفت. روزی از او پرسیدم که تفاوت ایران با کشورهای غربی در چیه، چون ما هم خیلی از چیزهایی را داریم که آن‌ها دارند. دستم بدون آن‌که فکر کند گفت: شما در کشورهای غربی خیلی نگران فردا نیستی. یعنی انتظار نداری صبح روز بعدی که از خواب بیدار می‌شوی، اتفاق خاصی افتاده باشد. همه چیز سرجایش هست و زندگی عادی‌ات را ادامه می‌دهی. اما در ایران این‌طوری نیست. هر لحظه ممکن است یک اتفاق جدید برایت بیافتد.

 

دوستم راست می‌گفت و بارها این حرفش برایم اثبات شده است. به حرف او اضافه کنم که ایران تنها کشوری است که یک مساله امروز جرم است و فردا بابت همان تشویق‌ات می‌کنم. و البته بر عکس. یعنی ممکن است برای چیزی که امروز برایش تشویق می‌شوی،‌ فردا اتفاق بدی برایت بیافتد.

 

از بحث دور نشویم. چند روز پیش نشسته بودیم که یکی از دوستان خبرنگار گفت که «می‌خوای در مورد انتقال آب دریای خزر به سمنان کار کنیم؟» خیلی توجه نکردم. اصلا حواسم نبود. گفتم «آره» اما حوسم نبود که چرا.

 

شب که معمولا با دیدن اخبار سر می‌شود، یک‌دفعه میان خواب و بیداری، دیدیم که بیل‌های مکانیکی شن‌های ساحلی خزر را شخم می‌زنند. شاید برایتان خنده‌دار باشد، اما یک لحظه فکر کردم می‌خواهند چاه نفت حفر کنند. گوشم ناخودآگاه تیز شد. دیدم که «ای داد و بیداد/ توی کوچه‌مون داره باد می‌آد»

 

قراره شده آب دریای خزر را ببرند به سمنان و فلات مرکز ایران. یعنی شما آرام و راحت هم در نیمه‌خوبی ساعت 10:30 شب هستی، یکی انگشت می‌کند توی چشمت تا راحت نخوابی. ای داد و بیداد.

 

هنوز زمین‌های سفید و نمکی اطراف ارومیه را از نبرده‌ام، یعنی می‌خواهند این‌جا را هم شبیه ارومیه کنند؟ یعنی کار، کارشناسی شده است؟ بعد از زبان یکی از نمایندگان خواندم که اگر اتقاقی برای دریای خزر بیافتد، شاید بیش از 10 هزار سال طول بشکد تا آبش جبران شود. ای داد و بیدا...ای داد و بیداد.

 

آقا انگشتو از چشمون بکش بیرون. به اندازه کافی کور شدیم ما....

نظرات 3 + ارسال نظر
احسان شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:51 ق.ظ http://www.aster-garden2.blogfa.com

ماجرای همون جوکیه که میگه طناب کشیده بودن و دریا رو قسمت کردن، یه عده ای نصفه شب می رفتن از اون طرف آب میریختن این ور!!

انقدر از این اتفاقا افتاده که داریم بهشون عادت می کنیم!
فقط من یه سوالی دارم! دریای خزر دریای مشترکه، با این کار همسایه های ایران صداشون در نمیاد واقعا؟

ما شعورش رو نداریم که چه بلایی داریم سر خزر میاریم، اونا هم شعورش رو ندارن؟!

صالح شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 05:03 ب.ظ http://سsaleh89.blogfa.com

در مورد اون قسمت از نوشتتون که گفتین" ایران تنها کشوری است که یک مساله امروز جرم است و فردا بابت همان تشویق‌ات می‌کنم. و البته بر عکس. یعنی ممکن است برای چیزی که امروز برایش تشویق می‌شوی،‌ فردا اتفاق بدی برایت بیافتد." باید بگم چه میکنه این "تقیه" در مورد بحث اصلی هم همون "ای داد و بی داد" گویا تر از همس

فرشته پیشدار پنج‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:35 ب.ظ http://www.voyager-payam.blogfa.com/

سلام
ببخشید اینجا حرف می زنم
سرعت اینترنتمان اذیت میکنه گفتم جسارت کنم بیام اینجا صحبت کنم
توی فی... نوشته بودید به زودی دی اکتیو


آقای زند انسان ها آزاد هستند تصمیم هایشان را بگیرند اما ما از شما می خواهیم در تصمیمتان تجدید نظر کنید فشار کاری اینجا را کم کنید بداخلاقی های ما را ندیده بگیرید کمتر اینجا باشید اما همیشه باشید خواهش می کنم تجدید نظر کنید باشید همیشه
ببنویسید اگر کامنت کم می ذاریم سرعت نتمان مشکل داره
اما یکی از دوستان گفت صفحه شما را دوست داریم واقعا همین طور هست
خواهش می کنم باشید اگر می خواهید اونجا کم بنویسید همیشه بنویسید البته تصمیم با شماست و اون قابل احترام هست
قلمتان توانا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد